Brandweer

On 1 september 2012 · Reacties uitgeschakeld voor Brandweer

Amsterdam Schiphol Airport heeft een eigen brandweerkorps. De brandweer heeft drie brandweerposten verdeeld over de luchthaven: Post Sloten(Hoofdpost), Post Rijk(Zuid) en Post Vijfhuizen(Polderbaan). Vanuit deze drie posten kan de brandweer elke plek op het airside-gebied van Schiphol binnen de vereiste drie minuten bereiken. Op elke post staat 24/7 een groep voertuigen klaar voor vliegtuigbrandbestrijding(VBB).

Voertuigen VBB Vijfhuizen:

2x E-One Titan- crashtender
1x E-One Titan Snozzle- crashtender

Voertuigen VBB Sloten

3x E-One Titan- crashtender
1x Mercedes Benz 1326F36- Tankautospuit
1x Mercedes-Benz 1628 Atego- Hulpverleningsvoertuig
1x Mercedes Benz 4148 Actros- Hoogwerker
1x Mercedes Benz Vito CDI- Officier van Dienst

Voertuigen groep Rijk:

2x E-One Titan- crashtender
1x E-One Titan Snozzle- crashtender
1x Mercedes Benz 1326F36- Tankautospuit

Naast het bestrijden van branden is de brandweer is ook actief op het gebied van brandpreventie, hulpverlening en milieubescherming. Ook verleent de brandweer op verzoek bijstand bij calamiteiten voor de veiligheidsregio’s Kennermerland of Amsterdam-Amstelland.

 In het geval van een grote verstoring of crisis volgt Amsterdam Airport Schiphol procedures die beschreven staan in het Bedrijfsnoodplan en het Amsterdam Airport Schiphol Crisis Plan. Bij een incident waarbij een vliegtuig is betrokken, geeft de Airside Operations Manager, in overleg met de Airport Fire Officer, een VOS- of vooralarm. De opschaling en leiding bij alle andere soorten incidenten wordt ook door de brandweer of de Koninklijke Marechaussee gedaan, zoals bij het aantreffen van gevaarlijk stoffen of een Schiphol Security Incident.

UGS
Hulpdiensten die van buiten de luchthaven komen worden opgevangen op drie verschillende uitgangstellingen(UGS) op de luchthaven. Hier melden zij zich bij de UGS leider die alle voertuigen oplijnt of indien nodig direct onder begeleiding richting de plaats van een incident stuurt.  De drie UGS plaatsen zijn:

• UGS-A (Schiphol Centrum)
• UGS-B (Schiphol-Oost)
• UGS-C (Polderbaan)

Op aanwijzing van de Officier van Dienst die aanwezig is op de plaats van het incident stuurt de UGS leider de gevraagde eenheden, zoals ambulances of passagiersbussen, richting de locatie van het incident. Medewerkers van Airside Operations begeleiden de voertuigen op airside en de Koninklijke Marechaussee zorgt daarvoor op de landzijde van Schiphol.
De VBB groepen stellen op verschillende plaatsen langs de landingsbaan strategisch op zodra een vliegtuig terugkeert naar Schiphol. Zodra een vliegtuig is geland kunnen de brandweervoertuigen deze snel benaderen bijvoorbeeld direct beginnen met blussen.

VOS
Op 1 september zijn nieuwe kwalificaties geïntroduceerd met betrekking tot incidenten en noodgevallen waarbij vliegtuigen zijn betrokken. Voorheen werd een incident  gedefinieerd als Vliegtuig Ongeval Schiphol(VOS) 1 t/m 7. In de praktijk bleken sommige situaties niet altijd overeen kwamen met wat er in de VOS tabel stond, omdat bijvoorbeeld niet altijd meteen duidelijk is hoeveel mensen aan boord zijn van een vliegtuig. Daarom is in samenwerking met alle betrokken hulpdiensten en organisaties een nieuwe tabel opgesteld.

De nieuwe kwalificaties geven ook aan of de noodsituatie al heeft plaatsgevonden of niet. Daarnaast wordt in de nieuwe tabel aangegeven of Schiphol het incident zelf kan afhandelen met de middelen die op de luchthaven aanwezig zijn of dat hulpdiensten van buiten Schiphol moeten worden opgeroepen via de veiligheidsregio’s Kennermerland en Amsterdam Amstelland. Bepaalde situaties waren voor de hulpdiensten ook moeilijk te definiëren in termen van VOS 1 t/m 7. De nieuwe tabel is eenvoudiger en eenduidig. Het doel van het afgeven van een bepaald soort alarm is om ervoor te zorgen dat de juiste middelen en personen worden ingezet, en in de juiste hoeveelheden.