Brandweer tot tweemaal toe uitgerukt voor VOS 1

On 6 april 2012

Bij een Fokker 70 van KLM Cityhopper is vrijdagmiddag lichte rookontwikkeling ontstaan in een van de motoren van het vliegtuig. Het toestel geparkeerd op  B93 toen er rook uit de motor kwam waarop direct de brandweer werd gealarmeerd. Eenmaal ter plaatse heeft de brandweer samen met technici de motor bekeken, maar brand of andere bijzonderheden werden niet aangetroffen. Alle passagiers hadden in de tussentijd het toestel via de trappen verlaten en zijn vervolgens per bus weggebracht. Omdat er niets was aangetroffen is 20 minuten het signaal einde VOS 1 afgegeven. Wat de oorzaak is geweest van de rookontwikkeling is op dit moment nog niet bekend.

Testvlucht
Een paar uur later werd eveneens VOS 1 afgegeven. Dit maal vanwege een Boeing 777(PH-BQG) van KLM nabij een van de hangaars op Schiphol-Oost. De Boeing(vluchtnummer KLM7061)steeg ’s ochtends rond vanaf de baan 04 nabij Schiphol-Oost op voor een testvlucht boven de Noordzee plus een gebruikelijke “go-around” procedure op Groningen Eelde Airport (met dank aan www.luchtvaartnoordnederland.nl ). Het toestel heeft een aantal weken in hangaar 14 op Schiphol-Oost gestaan voor onderhoud. Na een langdurige periode aan de grond wordt altijd een testvlucht gemaakt om alle systemen zorgvuldig te controleren. Toen het toestel eenmaal weer aan de grond stond werd op de baan 04-22(Oostbaan) nog een afgebroken start gesimuleerd(rejected take-off) en afsluitend een hoge snelheid taxi test(high speed taxirun).
Toen het toestel weer terug voor hangaar 14 stond kreeg de piloot op een gegeven moment een “caution alert”(waarschuwingssignaal) vanwege een te hoge temperatuur van de remmen op het linker landingsgestel. De Airport Fire Officer(BRW1)die al ter plaatse was besloot om in overleg met de Airside Operation Manager er een VOS 1 situatie van te maken. Hierop rukte de brandweergroep Rijk samen met de BRW341 van Sloten uit richting de locatie.
Eenmaal ter plaatse werd een lichte rookontwikkeling waargenomen. De brandweer heeft met behulp van een warmtebeeldcamera de remmen bekeken die op dat moment ongeveer 400 °C bleken te zijn. De piloot gaf aan dat hij vanuit de cockpit kon zien dat van het linker landingsgestel het binnenste wiel het warmst was. Ook zag hij de temperatuur al aan het teruglopen was en hij daarom geen verdere assistentie van de brandweer nodig had. Hierop werd einde VOS 1 afgegeven en keerde de brandweer terug naar de post.

Categorie VOS 1 | Taged , ,