Radio problemen voor KLM B737 van Heathrow naar Schiphol

On 20 February 2012

Zondagavond is boord van KLM vlucht 1022 de radio communicatie uitgevallen. Het toestel, de PH-BGW, was rond 18.39 opgestegen van London Heathrow en was bezig met een bocht richting Noordzee. Ondanks diverse pogingen kon de luchtverkeersleiding geen verbinding meer krijgen met de Boeing 737 wat er voor zorgde dat de piloot de transponder code “7600”(internationale code voor een radioprobleem)ging uitzenden.

Even leek het er op dat de communicatie weer was hersteld, maar dat bleek van korte duur te zijn. Er is geprobeerd – helaas zonder succes – de communicatie te herstellen. De piloten hebben er voor gekozen om de lucht wel voort te zette maar niet zo hoog als normaal. (maximale hoogte 6400 meter hoog). Lange tijd heeft de bemanning van de vlucht de KLM 22L gevolgd die voor hem vloog met die ook onderweg was naar Amsterdam.

Uit voorzorg werden enkele andere toestellen op meer afstand gehouden tijdens de nadering naar het de luchthaven om het toestel de ruimte te geven. Het toestel heeft uiteindelijk een verkorte nadering gedaan naar de dichtstbijzijnde landingsbaan in gebruik, in dit geval de Zwanenburgbaan(36C). Een ander vliegtuig dat op de baan 27 landde was ook op de hoogte van de situatie en gaf aan de verkeerstoren door dat Boeing niet helemaal recht voor de baan zat maar dat de nadering er verder normaal uit zag.

Kort daarna werd een succesvolle landing uitgevoerd op de Zwanenburgbaan waarna het toestel door een marshaller is opgevangen en begeleid naar de gate.

De PH-BGW zou zondagavond nog de KLM 1155 gaan uitvoeren, maar die vlucht is nu vertraagd tot maandagochtend 09:30 uur.

Een bijdrage van Theo van Veen

 

 

 

Categorie Incident | Taged , ,