Twee VOS meldingen voor brandweer Schiphol

On 14 juni 2012

Bij een Fokker 70 van KLM Cityhopper is woensdagochtend rond 08.00 uur lichte rookontwikkeling ontstaan in een van de motoren van het vliegtuig. Het toestel was aan het taxiën naar B91 toen er wat (blauwe)rook uit de motor kwam waarop direct de brandweer werd gealarmeerd. Eenmaal ter plaatse heeft de brandweer de motor van de PH-KZA geïnspecteerd, maar brand of andere bijzonderheden werden niet aangetroffen. Omdat er niets werd aangetroffen is 12 minuten het signaal einde VOS 1 afgegeven. Hierop hebben de passagiers het toestel verlaten. Wat de oorzaak is geweest van de rookontwikkeling is op dit moment nog niet bekend en zal nader worden onderzocht.

SSI
Iets na half 11 werd er opnieuw VOS 1 afgegeven voor wederom een KLM Fokker 70(PH-KZB). Het toestel was onderweg van Frankfurt naar Schiphol toen de piloten in de buurt van luchthaven melding maakte van een nog onbekend incident. Nadat het toestel veilig was geland op de Buitenveldertbaan zette de piloten het vliegtuig stil op de P-holding (nabij de kruising van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan) en werden de motoren afgezet waarna de brandweer zich opstelde rondom het vliegtuig. Al snel bleek het te gaan om een Schiphol Security Incident(SSI). Hierop is ook de Koninklijke Marechaussee ter plaatse gekomen en hebben zij de leiding overgenomen in overleg met de Airside Operations Manager van de luchthaven en de Airport Fire Officier van de brandweer. Alle inzittenden zijn met bussen overgebracht naar de terminal. Rond 10 voor half 1 werd einde VOS 1 en einde SSI afgegeven. De KZB is afgesloten en later naar een andere plek gesleept. Wat er precies is gebeurd is voorlopig nog onduidelijk. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de KLM heeft hierover nog niets naar buiten gebracht.

Overlast
Een “go-around” van een AirBridgeCargo Boeing 747 heeft rond 17.00 uur voor wat overlast in Badhoevedorp en Amsterdam Osdorp. Het toestel was bijna geland op de Aalsmeerbaan toen de piloten op het laatste moment de landing afbraken. Reden hiervoor was een negatieve windshear tussen de 15 en 30 meter boven de grond. Het vliegtuig klom langzaam en maakte een scherpe bocht boven Osdorp naar zuiden om voor een tweede keer te gaan proberen te landen.  De 747 is een kleine 10 minuten later alsnog veilig geland.

Categorie VOS 1 | Taged , ,