Groot alarm na communicatieprobleem met Vueling Airbus; een overzicht

On 30 August 2012

Aan het begin van de middag was er geen radiocontact mogelijk met een toestel van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling. In dit soort situaties gelden vaste procedures. Uit voorzorg is het toestel bij de landing op Schiphol begeleid door twee F16’s.
Na de landing heeft de Koninklijke Marechaussee contact gelegd met de bemanning en is gebleken dat er geen sprake was van onregelmatigheden aan boord. De precieze toedracht wordt onderzocht door de Luchtvaartpolitie en de Koninklijke Marechaussee.

AGP-AMS
Maatschappij: Vueling
Vliegtuigtype: Airbus A320-200
Registratie: EC-LML
Herkomst: Malaga
Vluchtnummer.: VY 8366

11.04 Vueling 8366 vertrekt vanuit Malaga.

13.09 Het toestel vliegt bij Terneuzen het luchtruim boven Nederland in. De piloten verliezen daarbij het radiocontact.

13.18In de buurt van de Maasvlakte begint het toestel aan een rondje in het holding gebied. De piloten reageren niet op vragen en instructies van de luchtverkeersleiding. Omdat er mogelijk sprake zou kunnen zijn van een kaping/gijzeling werd besloten om het vliegtuig te laten onderscheppen en volgen door straaljagers van de Koninklijke Luchtmacht.

13.46 Na meerdere rondjes te hebben gevlogen, krijgen de piloten de opdracht om verder richting het noorden te vliegen en aan de nadering naar Schiphol te beginnen. Er is op dat moment continu radiocontact.

13.59 Vanaf vliegbasis Volkel stijgen twee F-16 straaljagers op voor een QRA inzet en zetten koers richting Noord-Holland.

14.05 De twee F-16’s onderscheppen het vliegtuig en zijn daarbij boven Midden-Nederland door de geluidsbarrière heen gegaan.

14.07 De eerste hulpdiensten en eenheden gaan onder begeleiding richting de Polderbaan.

14.07 Vueling 8366 land op de Polderbaan en komt tot stilstand op de P-holding nabij de Polderbaantoren.

14:08 De Marechaussee is inmiddels gearriveerd bij Uitgangsstelling C en onderneemt geen actie en blijft observeren.

14.12 Er wordt door de hulpdiensten opgeschaald naar GRIP 3. De brandweergroep Vijfhuizen en een groot aantal ambulances plus een aantal ondersteunende eenheden worden gealarmeerd.

14.25 Een aantal vliegtuigen moeten in de wachtgebieden een aantal rondjes vliegen, omdat de Polderbaan is afgesloten voor het verkeer en alle inkomende vliegtuigen nu op de Zwanenburgbaan moeten landen.

14.29 Volgens de piloot is alles „normaal” aan boord. Hij wacht op verdere instructies van de autoriteiten.

14.40 De piloot vraagt de autoriteiten om meer informatie. Een aantal mensen aan boord begint nerveus te worden vanwege gebrekkige informatie en het lange wachten.

14:42 De maatschappij meldt dat er geen sprake is van een kaping, maar van een miscommunicatie. De piloot “had een ongebruikelijke aanpak toen het vliegtuig het land binnenkwam”. In Nederland wordt dan automatisch uitgegaan van een mogelijke gijzeling.

14.46 Vanwege de aankomst van de traumahelikopter Lifeliner 1 uit Amsterdam moeten een tweetal vliegtuigen een “go-around” maken.

14.53 De politie Kennermerland bevestigd op twitter dat er geen sprake is van een gijzeling.

15.01 Een arrestatieteam van de politie arriveert bij het toestel.

15.22 Het SIGMA team Kennermerland komt ter plaatse om een “gewonden nest” op te zetten.

15.35 Een onderhandelaar van de politie gaat aan boord en spreekt met de piloten, die aangeven dat er niets aan de hand is.

15.38 Een aantal bussen worden verzameld en worden richting het toestel gestuurd.

15.38 De marechaussee meldt dat er geen gijzeling heeft plaatsgevonden.

16.01 De eerste passagiers worden met 2 bussen in colonne overgebracht naar de G-pier. Ambulances rijden er achter aan.

16.12 Ook de tweede colonne voertuigen met de overige passagiers en de bemanning gaat vanaf het vliegtuig richting de terminal.

16.26 Het toestel wordt door de Marechaussee vrijgegeven en wordt versleept naar B-31.

16:29 Het sein einde “Schiphol security Incident” wordt afgegeven waarmee aan de inzet van de hulpdiensten een einde komt.

22.26 EC-LML vertrekt als Vueling 8367 vanaf Schiphol voor de terugvlucht naar Malaga.

30-08-2012

13.13 De Koninklijke Marechaussee stelt samen met de luchtvaartpolitie een verder onderzoek in naar de vermeende kaping van woensdag 29 augustus. Onder leiding van het Openbaar Ministerie zal gekeken worden naar de feiten en omstandigheden die hebben geleid tot het incident op de luchthaven Schiphol. Met de Spaanse crew van het vliegtuig is inmiddels gesproken. De crew heeft de gelegenheid om Nederland te verlaten

Foto’s : Michel van Bergen

Categorie Incident | Taged , ,